top of page
Screenshot 2021-03-20 at 23.02.40.png

HOE KANTOORGEBOUWEN ONTWERP VANAF 2021

​

In 2020 zijn de meeste kantoorinrichtingsprojecten stopgezet vanwege onzekerheden met betrekking tot COVID-19. Volgens COVID-19 is thuiswerken mogelijk, waardoor de meeste bedrijven besluiten om de helft van de tijd permanent thuis te werken. Dit resulteert in een kleiner kantoorgebouw, wat de vraag oproept wat het kantoorgebouw moet faciliteren. Kantoorgebouwen bieden essentiële behoeften om tevreden te zijn met werk. Maar hoe zorg je ervoor dat kantoorgebouwen zo zijn ontworpen dat ze complementair zijn aan thuiskantoren?

​

Ruimten die we in onze vrije tijd gebruikten, zoals cafés,

parken en onze huizen worden werkruimtes

​

1960's Mediafilosoof Marshall McLuhan verklaarde in zijn boek 'Medium Is The Massage' dat zodra een nieuwe technologie mainstream wordt, de oude technologie kunst wordt. De kathedraal is het meest voorbeeldige precedent van zijn hypothese. Kathedralen werden ontworpen als multimedia-ervaringen waar analfabete mensen zich konden onderdompelen in Gods bijbel door naar glas-in-lood te kijken, zich verlicht te voelen door gotische architectuur en zich nederig te voelen terwijl ze opkeken naar sculpturen. Schilderijen, sculpturen en misschien ook architectuur werden een kunst toen een nieuwe technologie haar intrede deed: de pers. De mogelijkheid om een boek te kopiëren maakte 'lezen' mainstream.

Hetzelfde mechanisme deed zich voor toen radio veranderde in een muziekmedium toen tv mainstream werd. Omdat we internet als primaire informatiebron gebruiken, worden boeken nu gewaardeerd als designobjecten waar we graag voor zouden willen zitten met onze videogesprekken om onze identiteit en smaak uit te drukken.

Irma Boom.jpg

Had Irma Boom in 2004 het boek Kleur kunnen maken als internet nog niet mainstream was?

​

Internet heeft het uiterlijk van boeken veranderd en nu zal het het ontwerp van kantoren veranderen

Sinds de pandemie zijn wifi, clouddiensten, smartphones en de laptop mainstream kantoortools. Wordt de corona-uitbraak de laatste kick om thuiswerken mainstream te maken en daarmee het kantoorgebouw om te toveren tot een kunstwerk?

​

WAT IS DE TRIPLE S - VERZORGINGSMETHODE?

De Triple S - CARE-methode is een richtlijn voor het opstellen van de juiste ontwerpeisen voor kantoorgebouwen met een maximale medewerkerstevredenheid. Het is gebaseerd op het oplossen van de twee grootste problemen op het werk: stress en zitten. Het lost deze twee problemen naar tevredenheid op. Om je tevreden te voelen, moet je drie waarden ervaren: competentie, autonomie en verbondenheid ( 2018 ). Om fysiek welzijn te bieden, moet je verrijking bieden.

TripleS-CARE-bananas.png

Tegenwoordig vertellen de meeste trendvoorspellers dat het kantoorgebouw een clubhuis zal worden. Het post-corona kantoorgebouw wordt geen clubhuis. Niet als je medewerkerstevredenheid nastreeft en complementair wilt zijn aan de co-working spaces en hubs. Anderen ontmoeten als onderdeel van 'verbondenheid' dekt slechts een derde van het tevreden zijn. Verbondenheid is belangrijk en moet worden gefaciliteerd, maar competentie is het enige kenmerk dat een kantoorgebouw kan vergemakkelijken om het te vergelijken met thuiskantoren en co-working-ruimtes. Maar ontwerpen voor competentie vereist meer dan alleen ontwerpen voor sociale interactie. Het vereist ook ontwerpen voor stilte, focus, beheersing, archivering en tentoonstellen van wat er binnen het bedrijf gebeurt. Wanneer je het kantoor inricht als een clubhuis, mis je het belangrijkste element dat alleen een kantoorgebouw kan bieden, namelijk competentie.

Office-Building-silent-social.png

Het post-coronabureau krijgt daarom een programma van eisen dat meer op een museum voor hedendaagse kunst lijkt dan op een clubhuis. De nieuwe functie van een kantoor is om de core business te belichamen en de hoofdinfrastructuur te beheren (archief), om content-based communicatie te faciliteren (tentoonstellingen), om te onderwijzen (auditorium), om gemeenschappen samen te brengen (workshops en ontmoetingsruimtes) en om te voorzien in ruimtes om te focussen (bibliotheek). Deze trend is al zichtbaar bij bedrijven die pionierden met thuiswerken zoals Google. Maar eigenlijk is het een trend die begon voordat het kantoor werd uitgevonden. Historische universiteitscampussen zoals die van Cambridge en Oxford zijn klassieke voorbeelden van architectuur die is ontworpen voor kennisuitwisseling.

Office-scheme-2.png

Ontwerpen voor competentie is ervoor zorgen dat mensen zich competent voelen wanneer ze op kantoor werken. Om ervoor te zorgen dat mensen zich verwant voelen, moeten ze 'ik voel me verwant' antwoorden als ze op kantoor werken. Het kantoor moet zo worden ontworpen dat het zal functioneren als een plek waar mensen graag naartoe gaan voor het uitvoeren van werkzaamheden en om interactie te hebben die ze thuis of in een co-working-ruimte niet kunnen krijgen. Het kantoor moet worden ontworpen alsof het een vrijwillige dierentuin is: een open verblijf waar vogels graag willen verblijven.

Screenshot 2021-03-12 at 18.30.26.png

Nieuwe campus van Google ontworpen door BIG en Heatherwick Studios lijkt meer op het ontwerp van musea dan op kantoorgebouwen

HOE HET KANTOORGEBOUW TE ONTWERPEN?

​

S1: ZITTEN

 

Samen met stress is zitten het grootste probleem op het werk. Mensen met een zittend leven hebben 49% meer kans om een onnatuurlijke dood te sterven . Het kantoor zoals het vandaag is ontworpen, is een groot deel van dat probleem. Ons lichaam is geëvolueerd om te bewegen en onze hersenen zijn groot geworden omdat ons lichaam zeer verfijnde bewegingen kan uitvoeren, zoals het bespelen van een muziekinstrument en schrijven met de hand. De afgelopen decennia hebben we ons werk zo ontworpen dat het digitaal is, waardoor we bijna alles kunnen doen zonder ons lichaam te gebruiken. Langer dan 3 uur per dag zitten is al ongezond, terwijl mensen met een reguliere kantoorbaan ongeveer 11,3 uur per dag zitten inclusief vrije tijd ( 2013 ). Werk (computers, bureaus en stoelen) moet zo zijn ontworpen dat mensen maximaal 3 uur per dag statisch zijn en het grootste deel van de tijd licht-actief of actief.

ACTIEF ZITTEN OM GEBREK AAN BEWEGING TE COMPENSEREN IN THUISKANTOREN

 

Voor corona was het kantoorgebouw een plek waar mensen een dag langer zaten dan op scholen en universiteiten. Een van de meest voorkomende klachten van starters na een half jaar op kantoor te hebben gewerkt, was dat ze zwaarder werden. De kantoorbaan zorgde ervoor dat mensen actief moesten zijn met hun levensstijl om ervoor te zorgen dat ze in vorm bleven. Tijdens corona kwamen we het huis niet uit en werkten we vanuit huis, waardoor we nog zwaarder werden en ons ongezonder voelden. Vergeleken met thuiswerken, zorgde het kantoorgebouw ervoor dat je pendelde, naar verschillende vergaderruimtes liep, chats had in de gang en het gevoel had dat je van omgeving veranderde.

Sitting-home-office.png

Als mensen 50% van hun tijd thuis en 50% van hun tijd op kantoor werken, hebben ze de helft van de dagen per week een minder actieve en ongezondere werkdag in vergelijking met 100% van de tijd op kantoor. Het kantoorgebouw moet worden ontworpen om actiever en gezonder te zijn in vergelijking met wat het was, vóór corona.

Buoy chair van Enrichers ontworpen om je lichaam actief te houden op het werk

​

KANTOOR WORDT EEN LEVEND LAB OM TE ONTDEKKEN HOE 'WERK' BIJ WERKNEMERS past

 

Hoe meer uren per dag we computers gebruiken als werkinstrumenten, hoe groter de ontwerpopdracht voor alle kantoorleveranciers om 'werk' af te stemmen op onze biologische behoeften. Het aantal statische zituren moet teruggebracht worden van 11,3 naar 3 uur per dag om onze huidige digitale werkomgeving te laten passen bij de hoeveelheid beweging waar ons lichaam voor is geëvolueerd. Het zal minstens tien jaar duren om bureaustoelen, bureaus en computers opnieuw te ontwerpen. Meubelbedrijven ontwerpen bureaustoelen om te voldoen aan de eisen van facility managers, niet van eindgebruikers. Bedrijven met een HR-directeur en vooruitstrevende facility manager hebben het vermogen om zich in de materie te verdiepen en samen te werken met vooruitstrevende ontwerpers en baanbrekende meubelmerken om de leemte op te vullen om kantoormedewerkers het beste te begrijpen. Met het thuiskantoor zijn mensen verder verwijderd van professionele kennis over wat het beste is voor hun lichaam. Dit vereist verantwoordelijkheid van het bedrijf om living labs op kantoor te faciliteren om erachter te komen welk type fysieke ontwerpen het beste passen bij welk type persoon.

Hadazbe_returning_from_hunt.jpg

S2: STRESS

 

Het afgelopen jaar stegen de kosten van bedrijven met stressgerelateerd ziekteverzuim van 2,9 naar 3,1 miljard EUR in Nederland (TNO). Wanneer je voornamelijk met digitale middelen communiceert, heb je twee keer zoveel kans om ziek te worden van stress in vergelijking met banen waarmee je niet digitaal hoeft te communiceren. Thuiswerken omvat vaak meer videogesprekken, Whatsapp-berichten en e-mails, waardoor de kans groter is dat mensen ziek worden van stress. Ook vervaagt de grens tussen privéleven en werk, waardoor mensen moeilijker kunnen stoppen met werken in hun vrije tijd. Thuiswerken resulteert in meer burn-outgevallen en een langer burn-outherstel per geval.

​

Er zijn tegenwoordig middelen om uw persoonlijke stress bij te houden. Een mogelijke manier om te voorkomen dat mensen te veel stress krijgen, is het meten van stress vanuit de stoel. Institute for Applied Motions werkt aan het voorkomen van burn-outs met slimme kussens. Zowel het kantoorgebouw als de thuiskantoren kunnen worden voorzien van slimme stoelen, zodat medewerkers feedback kunnen krijgen over hoe ze hun dagen het beste kunnen indelen voor het geval ze met teveel stress hun eigen grenzen overschrijden.

IAM.png

Er zijn groepen mensen die een grotere kans hebben op een burn-out. Mensen die alleenstaand of gescheiden zijn, mensen die aan het begin van hun loopbaan staan of een hoge specialisatie hebben, hebben meer kans op een burn-out ( 2020 ). Het zou goed zijn om extra aandacht te besteden aan deze doelgroepen, zodat ze zich op hun gemak voelen als ze op kantoor werken. Bijvoorbeeld: werknemers uit een eenpersoonshuishouden hebben mogelijk meer baat bij werken op kantoor dan werknemers die bij hun gezin inwonen.

Screenshot 2021-03-13 at 16.44.53.png

Mensen hebben minder kans op een burn-out wanneer ze emotioneel uitgeput en gedepersonaliseerd zijn wanneer ze het gevoel hebben dat ze een persoonlijke prestatie hebben bereikt dan wanneer ze dat niet doen.

​

Het kantoorontwerp kan zo zijn ontworpen dat burn-outs worden beperkt. Een burn-out treedt op wanneer mensen emotionele uitputting, depersonalisatie en gebrek aan persoonlijke bekwaamheid ervaren ( 2008 ). Door het kantoor zo in te richten dat medewerkers het zichzelf kunnen toe-eigenen, het persoonlijk kunnen maken en tot een plek kunnen maken waar ze thuishoren, kan het hun gevoel van vervreemding verminderen; het risico op burn-out verkleinen. Elke medewerker maakt in zijn loopbaan een project mee waar ze keihard voor hebben gewerkt, maar dat desondanks is stopgezet of zelfs helemaal zou kunnen worden geannuleerd. Mensen hebben meer kans op een burn-out als er geen beloning is na veel werk te hebben gegeven in vergelijking met emotioneel uitgeput zijn en er een persoonlijke prestatie uit halen. Door projecten te exposeren en veel aandacht te schenken aan de personen die aan dergelijke projecten hebben gewerkt - nog belangrijker voor projecten die worden stopgezet - kan het bijdragen aan het gevoel van persoonlijke voldoening. Het gebruik van het kantoorgebouw als expositieruimte kan voorkomen dat emotioneel uitgeputte medewerkers er een burn-out van krijgen.

westerngallery_web_hero-1024x768.jpg

S3: TEVREDENHEID

 

Er zijn drie psychologische waarden die een werknemer moet ervaren om zich tevreden te voelen: autonomie, competentie en verbondenheid. Autonomie wordt natuurlijk gefaciliteerd met het thuiskantoor. Verbondenheid is te vinden in het privéleven, maar ook in co-working spaces. Thuiskantoren missen professionele verbondenheid waardoor het belangrijk is dat het kantoorgebouw zich ook richt op het faciliteren van verbondenheid. Het derde element: competentie, wordt thuis noch in een co-working space op natuurlijke wijze gefaciliteerd. Als u wilt dat medewerkers tevreden zijn op kantoor, moet u ervoor zorgen dat medewerkers zich competent voelen. Je voelt je competent als je vaardigheden, talent en inzichten gevraagd worden van je omgeving. Maar hoe vertaal je dit naar architectuur?

TripleS-CARE-general.png

C: COMPETENTIE

 

Competentie is de enige psychologische component van een tevreden gevoel dat natuurlijk wordt geleverd met het kantoorgebouw. Als u aan het werk bent, voelt u zich competent, vooral met kantoorachtige banen. Om mensen het gevoel te geven expert te zijn, is het belangrijk dat het kantoorgebouw de kennis van teams en individuen uitstraalt, zodat mensen kennis van collega's kunnen uitzenden en ontvangen. Daarom zal het post-corona kantoorgebouw een baken van communicatie moeten worden. Niet alleen een digitaal baken met professionele zendfaciliteiten, videoconferencing en representatieve interieurs voor social media, maar belangrijker nog, het moet worden ingericht als fysiek baken van communicatie. Voor een kennisgedreven bedrijf moet het kantoorgebouw doen wat een flagshipstore doet voor klanten. Het kantoorgebouw moet het bedrijf communiceren. En niet om mensen te overtuigen om te kopen, maar om de competentie te extraheren die wordt belichaamd door de mensen die het bedrijf vormen. Maar hoe doe je dat?

Office-scheme-3.png

Waarschijnlijk weet uw marketing- en communicatieafdeling het al. Fysieke communicatie wordt al geproduceerd door uw bedrijf voor beurzen en winkels. Maar deze middelen zijn ontworpen als eenrichtingsverkeerscommunicatie. Het kantoorgebouw is een besloten plek waar alleen arbeiders of genodigden komen. Het is de enige plek waar het bedrijf zich kwetsbaar kan opstellen. Het is de plek waar het bedrijf een work-in-progress is. In plaats van een campagne om mensen te overtuigen, moet het kantoorgebouw belichamen waar aan wordt gewerkt. Het bedrijf moet werknemers in staat stellen hun werk te exposeren om mensen te betrekken, werknemers moeten worden uitgenodigd om de status-quo in twijfel te trekken en hun ideeën met het interieur te delen om de toekomst ervan te inspireren.

Brainstormkamer-10.jpg

Proefopstelling om te brainstormen: alle vlakken zijn tekenpapier. Office Spa(ce) Exquisite Corpse room by Next Nature Network met Enrichers voor Marineterrein Amsterdam (foto: Sjoerd P ontein 2021)

​

Gangen en aangewezen projectruimtes in het kantoorgebouw kunnen letterlijk een canvas worden. Werknemers kunnen elkaar inspireren als ze langs de creaties van collega's lopen. Ze kunnen opmerkingen maken en nieuwe ideeën op de muren achterlaten. Zeker als de helft van de mensen thuis werkt, is het belangrijk dat mensen sporen van hun gedachten kunnen achterlaten. Met het kantoor als canvas wordt het kantoorgebouw een uitdagende ruimte waar mensen worden geïnspireerd om hun talent te gebruiken om zich te uiten, waardoor mensen zich competent voelen.

​

EEN: AUTONOMIE

 

Om autonomie te voelen, moet men het vermogen voelen om zijn of haar eigen beslissingen te nemen. Bij een kantoorpand wordt bepaald hoe het interieur eruit ziet, wordt bepaald waar je gaat zitten en wordt bepaald hoe je werkt. Om mensen het gevoel te geven dat ze nog steeds hun eigen autonomie hebben in een volledig besloten omgeving, is het belangrijk dat er variatie is tussen waaruit mensen kunnen kiezen. Dit kan door van elk type werkruimte minimaal drie smaken aan te bieden: naturel, pittig of extra chunky.

284646.jpeg

Vlak is de laag stimulerende omgeving. Er is weinig afleiding, hoewel de dingen aangenaam stimulerend zijn. Een pittige omgeving is stimulerender en actiever. Een extra dikke omgeving is er een die je verrast. Een onverwachte omgeving met verrassing en inspiratie. Het is de taak van de werkgever om de verhouding te achterhalen. Wanneer alle gebruikers evenveel mogelijkheden hebben om de verschillende soorten ruimtes te gebruiken, kunnen gegevens worden verzameld over hoeveel van welke ruimte de voorkeur heeft. Het aanpassen van het type variaties dat werknemers prefereren, draagt ertoe bij dat mensen zich antoniem voelen. Meer inspiratie voor het maken van stimulerende ruimtes zal worden besproken aan het einde van dit artikel bij paragraaf Verrijking.

Koptekst 1

Silent-Social.png

Een natuurlijke manier om werkruimtes in te delen, is ze te categoriseren op de hoeveelheid 'geluid'. Wanneer een persoon een nieuwe of uitdagende taak uitvoert, heeft hij of zij stilte nodig om zich te concentreren. Wanneer een routinetaak wordt uitgevoerd, voelen mensen graag wat witte ruis om zich heen. Dit verklaart waarom mensen soms graag in een café werken. Wanneer mensen vrij zijn om te bepalen in welke ruimte ze werken, kun je variatie in werkplekken creëren door kamers achter elkaar te plaatsen, te beginnen met de sociale ruimte waar mensen binnenkomen en aan het einde de stille werkruimte.

Silent-social-floorplan-3.png

R: GERELATEERDHEID

 

Het grootste verlies van deels thuiswerken is de koffiechat. Wanneer 100% van de werkers dezelfde ruimte deelt, is het een kwestie van tijd dat mensen elkaar 'toevallig' tegen het lijf lopen, een opmerking maken, je voorstellen aan een contactpersoon of je uit de problemen helpen met een empathische interventie. Wanneer 50% van de tijd werknemers er niet zijn, verliest u een aanzienlijke hoeveelheid serendipiteit. Je creëert maximale interactie door de activiteiten in het gebouw (verticaal of horizontaal) te organiseren door de occasionele functies tussen de structurele functies te sandwichen. Hieronder het schema voor het organiseren van functies voor het veroorzaken van serendipiteit:

TripleS-CARE-sandwich.png

Deze sandwich is gebaseerd op het commerciële succes van winkelcentra. Je zorgt ervoor dat mensen langs alle winkels komen door aan het einde van het winkelcentrum de laagste in de Maslow-piramide (dat is de food court) te plaatsen. In het kantoorgebouw zullen de meeste mensen gebruik maken van werkplekken en lunchen in de kantine. Door de af en toe gebruikte ruimtes tussen de werkplekken en de kantine te plaatsen, zorgt u ervoor dat occasionele gebruikers de baliemedewerkers passeren of dat ze ze in de kantine zien, waardoor de kans groter wordt dat mensen elkaar ontmoeten.
 

WELKE KANTOOR HEB JE NODIG ALS DE HELFT VAN JE COLLEGA'S ER NIET IS?

​

Een praatje bij de koffiecorner kan in elk kantoor. Maar waar gaan mensen over praten als ze niet weten waar mensen mee bezig zijn? De hoofdgangen van het kantoorgebouw worden tentoonstellingen waar elke 3 maanden teams visueel laten zien waar ze aan werken. Dit maakt het waarschijnlijker dat mensen die elkaar ontmoeten in de koffiehoek een gesprek hebben over elkaars competenties in plaats van een chat die je ook ergens anders buiten het kantoorgebouw zou kunnen hebben.

E: VERRIJKING

 

Het basisprincipe van omgevingsverrijking is ervoor te zorgen dat een persoon zijn omgeving kan waarnemen via 5 informatiepaden: visueel, motorisch, cognitief, somatosensorisch en circadiane ritmes. Wanneer een ruimte wordt verrijkt, draagt het bij aan het ontstaan van neuropaten en activeert het alle soorten hersengebieden om ervoor te zorgen dat mensen een gezonde hersenconditie behouden.

​
TripleS-CARE-sandwich-hallway.png
Screenshot 2019-01-29 at 14.49.34.png

Om een goed verrijkt kantoor te maken, moet je ruimtes voorzien van verschillende intensiteiten van deze elementen. Het hangt van de persoon en de activiteit af welk type intensiteit goed past. De enige manier om erachter te komen hoe verrijking het meest ten goede komt aan mensen die voor uw type bedrijf en hun activiteiten werken, is door hen de mogelijkheid te bieden om te kiezen tussen de verschillende soorten verrijking. Wanneer u hun voorkeur bijhoudt, kunt u begrijpen waarom een persoon de voorkeur geeft aan welk type verrijking voor welk type activiteit. Langs het gebruik van vergelijkbare maar toch verschillende soorten interieurs kun je deze aanpassen en 'verrijken' afstemmen op de voorkeuren van de gebruiker.

EnrichedEnvironments_elements-001.jpg

Voordat we het hebben over hoe we het kantoor kunnen stimuleren, moeten we het hebben over het verminderen van één prikkel: geluid. Nu de helft van de mensen thuis werkt, zullen we meer tijd aan de telefoon hebben. Meer telefoontjes vanaf het bureau vergroot ook de noodzaak om je terug te trekken, jezelf te isoleren en te werken met een diepe focus op het uitvoeren van taken. Daarom moet het kantoorgebouw niet alleen een sociaal kantoor faciliteren om de verbondenheid te vergroten, maar vooral stille bibliotheekachtige werkstations. Door dubbele wanden, gevels en huiden te creëren en goed geïsoleerde gangen voor telefoongesprekken te creëren, creëer je een win-win situatie voor zowel degene die belt als de anderen die de ruimte met hem of haar delen.

Silent-social-floorplan-phonecalls.png

MOTOR

 

Een van de vijf elementen van verrijking is 'motor' of alle informatie die door onze spieren wordt verwerkt. Eerder concludeerden we dat 'zitten' een groot probleem is. Een natuurlijke reactie die de meeste mensen ervaren als ze aan het telefoneren zijn, is dat ze willen lopen. Omdat mensen op kantoor te weinig bewegen, is telefoneren de perfecte bezigheid om mensen te laten bewegen. Loopbanden voor videogesprekken en mobiele telefoonroutes met een goede akoestiek zijn manieren om dit te vergemakkelijken. Vastgoedbedrijf Edge experimenteert zelfs met het faciliteren van hele vergaderruimtes op een loopband.

​

Edge treadmill at office.png

Thuis hebben mensen waarschijnlijk één werkplek, dus één type bureaustoel. Het kantoorgebouw met een flexibele plattegrond en veel verschillende bureaus, heeft de mogelijkheid om alle soorten werkplekken voor verschillende houdingen te bieden. En het is heel belangrijk dat mensen hun houdingen variëren. Voor elk type activiteit kan een variëteit van ten minste drie verschillende soorten houdingen worden geboden, variërend van liggen, leunen tot staan, zitten en actief zitten.

VISUEEL

 

Visuele prikkels is het vermogen om je gemakkelijk te oriënteren; het vermogen om een goede mindmap te maken. Elke vloer moet er anders uitzien en anders aanvoelen. Wanneer een gebouw geometrisch is door zijn plattegrond, kun je iconische bakens in het interieur plaatsen zodat mensen kunnen begrijpen waar ze zich bevinden. Met meerdere verdiepingen en een groot atrium om trappen en liften te organiseren, is het voor mensen een geweldige manier om te weten waar ze zich bevinden. Zorg ervoor dat het atrium een duidelijke richting heeft: het ziet er anders uit en voelt anders als het vanuit verschillende hoeken wordt bekeken. Als er geen atrium is, zorg er dan voor dat mensen direct naar buiten kunnen kijken op het moment dat ze uit de lift stappen of via een trap een verdieping betreden.

EE - Visual - Spicy.png

Moodboard voor visuele verrijking bij Heineken kantoor Zoeterwoude , Enrichers 2019

​

Een ander visueel element is 'non-inclusive motion': het zien van bewegingen die zich herhalen, steeds veranderen en toch voorspelbaar zijn. Het zijn de dingen waar we van nature graag naar kijken. Voorbeelden zijn kampvuren, golven die de kust raken, licht dat wordt weerkaatst door water in het plafond, bladeren van bomen die in de wind bewegen, mensen op straat kijken. Dit soort prikkels is overvloedig aanwezig in de natuur, maar niet aanwezig in een interieur. Het is een soort stimulatie die een persoon moet waarnemen en tegenwoordig brengen mensen meer dan 90% van hun tijd binnenshuis door.

​
Window-visual.png

Het is belangrijk om te begrijpen dat een persoon dit soort visuele stimulatie moet waarnemen als hij naar het computerscherm kijkt. Wanneer de werkplek naar buiten gericht is op bomen of de lucht, wordt niet-inclusieve beweging verschaft door het uitzicht naar buiten. Wanneer de werkplek naar een raam is gericht zonder uitzicht op de lucht of bomen, bijvoorbeeld een gevel van een gebouw, is er geen niet-inclusieve beweging. Het interieur moet visuele prikkels toevoegen met (bijvoorbeeld) kinetische kunst en planten die hun bladeren meebewegen met de luchtstroom. Deze visuele prikkels dienen ook gegeven te worden wanneer een werkplek ver van het raam verwijderd is.

​

CIRCADIAN RITMES

​

Ieder mens heeft drie soorten circadiane ritmes: licht, voeding en sociale interactie. Wanneer je een verrijkte omgeving wilt bieden, moet de kunstmatige verlichting van een ruimte dezelfde warmte hebben als het natuurlijke licht buiten op het moment dat er licht aanwezig is (behalve in landen met minder dan 8 uur daglicht per dag). Dit betekent dat bij schemering en zonsopgang de werkruimte een warme kleur moet hebben en in de ochtend en midden van de dag een koude kleur.

​
sunrise_sunset.jpg

De valkuil van bioverlichting is dat mensen die op de computer werken nog steeds in een blauw scherm kijken, waardoor hun melatoninesysteem nog steeds gestoord kan worden als ze laat aan het werk zijn. Twee uur voor het naar bed gaan zou je geen blauw licht meer moeten zien. Wanneer je tussendoor je telefoon pakt, kan deze de melatonineproductie al verstoren, waardoor je nog 2 uur nodig hebt voordat hij weer op het oude niveau is om je in slaap te laten vallen.

Blue Sky Lamp by Chris Kabel.jpg

Blue Sky Lamp van Chris Kabel bootst de lichtinval van de zon door de atmosfeer na

​

Voeding is ook belangrijk voor een goed ritme gedurende de dag. Wanneer je na 11:00 uur cafeïne consumeert, heeft dit invloed op het melatoninesysteem en verstoort het je vermogen om in slaap te vallen. De kantine kan aan de werknemers communiceren welke soorten eten en drinken het beste passen bij welk uur van de dag. Neurowetenschapper Alan Watkins zei dat je fysiologie de basis is om elke dag te kunnen presteren. Met het Future Prooff-rapport werd zijn prestatiemodel gebruikt om te begrijpen hoe kantoorruimtes voor welzijn kunnen worden ontworpen.

Performance.png

Het prestatiemodel van Alan Watkins, fragment uit het Future Prooff -rapport 2018

​

Sociale interactie is ook gebaseerd op onze biologische klokken. Iedereen heeft een biologische klok tussen de 23 en 25 uur per dag. Als je biologische klok korter dan 24 uur is, ervaar je de dag als korter dan hij in werkelijkheid is. Hierdoor wil je elke dag wat vroeger slapen waardoor je een ochtendmens wordt. Als je biologische klok langer is dan 24 uur, wil je elke dag langer opblijven en later wakker worden, waardoor je een avondmens wordt. Dit heeft ook invloed op de mate waarin je al dan niet openstaat voor sociale interactie op bepaalde momenten van de dag. In de kantoorruimte kan er rekening mee worden gehouden dat een deel van de werknemers 's ochtends geen sociale interactie met anderen nodig heeft door hen een asociale koffiehoek te bieden;)

​

SOMATOSENSORY

 

Somatosensorisch is alles wat je met je huid kunt ervaren. Vaak zijn kantoorruimtes niet ontworpen om een beleving te creëren op basis van aanraking. Sinds de coronapandemie moet aanraking worden vermeden bij gedeelde voorzieningen zoals liftknoppen, deurklinken, bij toiletten en bij de koffiecorner. Het essay over Neo Hygiene geeft meer inzicht voor het ontwerpen van een veilige gedeelde werkruimte.

HeoHygiene.png

De basisregel zou moeten zijn om knoppen die elk uur door meerdere personen kunnen worden aangeraakt, opnieuw te ontwerpen. Deze handvatten en knoppen zijn ontworpen om te worden gebruikt door ellebogen en schouders of zijn aanraakvrij. Een voorbeeld van een bewegingssensor die je vingers in de lucht detecteert, is Leap Motion. Aanraakschermen en alles waar je cijfers voor moet typen, kunnen worden vervangen door Leap Motion-interfaces.

Creatures & Creations door Ziggy Pictures & Govert Flint over werken met volledige lichaamsbeweging om geluk te bevorderen (project Bionic Chair )

​

Toch is het heel belangrijk dat mensen gedurende de dag verschillende tactiliteit en materialen met de handen ervaren. Plekken waar mensen langer dan een uur zitten, kunnen worden ontworpen als echte tactiele ervaringen. Bureaus kunnen worden uitgerust met stimulerende materialen. Ontwerpstudio Alissa + Nienke ontwikkelde de Elephunk tafel om een tactiele ervaring te bieden tijdens het vergaderen. Het behang Mirabillia van Alissa + Nienke is een beleving die in de gang kan worden verzorgd. Vanwege het grote oppervlak van een behang is het onwaarschijnlijk dat mensen de oppervlakken op exact dezelfde plekken aanraken, waardoor het veilig is om zo'n tactiele ervaring te bieden in gedeelde ruimtes.

COGNITIE

​

Het 4e element van verrijking is cognitie. Cognitie omvat alles wat te maken heeft met uitdaging, het leren van nieuwe vaardigheden en het nemen van beslissingen. Goede voorbeelden zijn 'taal', een muziekinstrument bespelen en balanceren. Veel van wat eerder is gezegd over het maken van het kantoor tot een tentoonstelling en een canvas draagt bij aan de cognitie.

Brainstormkamer-5.jpg

Proefopstelling om te brainstormen: alle vlakken zijn tekenpapier. Exquisite Corpse Office Spa(ce) van Next Nature Network voor Marineterrein Amsterdam (foto: Sjoerd Ponstein 2021)

​

Men kan veel kennis hebben binnen de baan. Dergelijke banen vereisen creativiteit, uitdagingen, probleemoplossing en goede communicatie. Maar elke baan heeft ook saaie kanten. Het kan worden voorzien van gamification. Een letterlijk voorbeeld van vergassing is het houden van een brainstormsessie in het spel Minecraft waar je je eigen virtuele wereld kunt bouwen.

Voor de keren dat mensen zich cognitief niet gestimuleerd voelen door het werk, kan cognitie ook worden geleverd door de fysieke ruimte. Een zeer fysieke manier om gesprekken te beginnen en ijsbrekers op te roepen, is door watersofa's in lobby's te plaatsen. Deze watersofa's laten mensen in beweging komen wanneer een nieuwe persoon plaatsneemt, wat zorgt voor verrassing en een goed moment om een gesprek te beginnen. Vooral op plekken waar mensen één ding gemeen hebben zoals de receptie (beiden komen voor een meeting bij je bedrijf) zijn goede plekken voor gespreksstarters met bijvoorbeeld de Bambata watersofa van Enrichers.

bottom of page