MOTION STUDIES
Wanneer ik actieve meubels, exoskeletstoelen en productinteracties ontwerp, is het van fundamenteel belang om te begrijpen hoe het lichaam vervormt wanneer het beweegt. Als onderdeel van het ontwerpproces voer ik bewegingsstudies uit, waardoor ik inzicht krijg in bepaalde aspecten van het bewegende lichaam.
HUID
Zelfstudie met vloeibare klei. Hoe meer scheuren, hoe groter de huidvervorming. Op de tekening zie je dat de huid asymmetrisch vervormt. Het rechter schouderblad is meer vervormd, waarschijnlijk doordat ik rechtshandig ben. Het midden van de rug is meer vervormd dan de onderrug, waardoor dat een interessantere plek is om het exoskelet aan het lichaam te ondersteunen zonder blaren te krijgen.
Een muziekfilm gemaakt voor de track 'Fluqs', waarin onderzoek naar beweging en huid voor de Bionic Chair wordt gevisualiseerd.
Film door: Zygintas Papartis en Govert Flint
Muziek door: FLUQS
Artiesten: Leslie Nagel en Govert Flint
Derde oog: Agata Vodnicka
Speciale dank: Aaf, Henk en Kaate
Concept: Instituut voor Toegepaste Bewegingen
Productie: Ziggy Pictures
Ondersteund door: Verrijkers
BOTTEN
Een onderzoek naar de hoeken die de ledematen maken
SHAPED
Dit experiment is gebaseerd op een dialoog tussen mens en omgeving. Danser begint door te vallen. Op basis van die eerste beweging maken de bouwers de ondersteuning: het visualiseren van het samenspel tussen de bewegende mens en geconstrueerde omgeving. Vanaf die creatie gaat dancer verder met 'vallen' gevolgd door het bouwen van nieuwe ondersteuning. Samen vormen ruimte en lichaam een choreografie.
Te zien in “Het Nieuwe Instituut” Museumpark 25, Rotterdam. 31 januari – 26 april 2015
Film van Zygintas Papartis en Govert Flint
Concept door Govert Flint & Rodrigo Alves Azevedo
Choreografie door Rodrigo Alves Azevedo
Geluid door Dominykas Daunys
Filmproductie door Ziggy Pictures
Danser Gieorgij Grzesiek Puchalski
Ontwerpmethodologie door Govert Flint
Installatie door
Jeroen van der Drift
Govert Flint
Zeno Franchini
Kim Haagen
Lysander Klinkenberg
Inge van der Ploeg
Martje Roks
Maurik Stomps
Gefaciliteerd door
Het Nieuwe Instituut
Speciale dank aan
Studio Makkink & Bey
Dankzij
Jules van den Langenberg
Samenwerking – O
Sander Wassink
Luuk van den Broek
Bart de Hartog
Sarah Zust
ZWEET
Deze Motion Study gaat over hoe zweet op het lichaam verschijnt. Op de tentoonstelling 'The Object Is Absent' (okt. 2019) in MU Art Space (Eindhoven, NL), bedekte ik mijn lichaam met as om te visualiseren waar zweet op het bewegende lichaam verschijnt. Op plaatsen waar het lichaam begint te zweten, wordt de as zwart, wat het patroon vertoont dat het zweet op het lichaam verschijnt.
Het verbaasde me dat niet de oksels, maar het hoofd, het voorhoofd en het gebied rond de neus en mond veel zweet produceerden. Er lijkt een verband te bestaan tussen de groei van gezichtshaar en de plekken waar we zweten. Ook de wervelkolom produceerde veel zweet, misschien wel meer dan 50% van de totale lichaamsproductie. De oksels staan bekend om hun zweetproductie, maar produceren relatief weinig tijdens het sporten. Misschien hebben de oksels een hogere relatie met de zweetproductie bij het ervaren van stress of emoties zoals angst, angst of opwinding.
Wanneer we stoelen in auto's ontwerpen, kunnen we een speciale oplossing creëren voor de middelste rugleuning om de hoge zweetproductie daar op te vangen. Ook voor sportkleding moet het gebied van de wervelkolom zo zijn ontworpen dat het goed omgaat met de zweetproductie.
Voor make-up is het interessant om er rekening mee te houden dat onze ogen, lippen en neus worden gespaard van zweet, hoewel ons voorhoofd, de wangen en het gebied rond de mond een hoge zweetproductie hebben.
Samengesteld door:
Angelique Spaninks & Tom Loois
Fotograaf: Britt Roelse