HEINEKEN'S GROENE HARTSLAG VAN HET BROUWEN
In 2019 heeft BLOC Enrichers gevraagd om een concept te maken voor het interieur van het kantoorgebouw bij de brouwerij van Heineken in Zoeterwoude, Nederland. Het maakt deel uit van een haalbaarheidsstudie om het kantoorgebouw te renoveren. Het concept is gebaseerd op een hybride model om 400 medewerkers van Heineken kantoorruimte te bieden in combinatie met (bijvoorbeeld) co-workspaces, een incubator, een academie en meerdere meeting- en hospitality-functionaliteiten.
SITE & KANTOORGEBOUW
FUNCTIES & ACTIVERING
De medewerkers van Heineken krijgen meer levendigheid en inspiratie door in contact te staan met start-ups en
talenten. Door alle gedeelde functies te lokaliseren op de
Aan het einde van de co-working spaces zullen Heineken-medewerkers af en toe op het werk in contact komen met externe professionals, wat innovatie en creativiteit ondersteunt.
VERRIJKING
Reflecties van water in het plafond dragen bij aan een levendig gevoel
Altijd zicht naar buiten kunnen hebben - ook als je door de gang loopt - stelt je in staat je te oriënteren, zorgt voor een hoge toegang tot daglicht en synchroniseert je met je biologische klok
Wat goed is voor planten, is ook goed voor mensen. Planten hebben een hoge productiviteitsverhoging omdat ze het CO2-gehalte kunnen verlagen, waardoor u zich minder gestrest voelt.
ORINTATIE
Door naar buiten te kunnen kijken als je een verdieping betreedt, is het mogelijk om een mindmap te maken die verrijkend is.
1. Er zijn direct meerdere zichtlijnen vanaf de trappen en liften naar buiten. Als je een verdieping betreedt, kun je zien waar je bent
naar buiten kijken.
2. Elke vloer ziet eruit en voelt aan
significant anders. De bakens zijn verschillend en de plattegrond verschilt per verdieping.
Met het gebouwde ontwerp is het moeilijk om je te oriënteren in het gebouw omdat vloeren breed zijn en gangen geen ramen hebben. Als je een verdieping betreedt, kun je de buitenkant niet zien.
STILLE NAAR SOCIALE WERKRUIMTEN
Open werkruimtes zijn van nature georganiseerd van sociaal naar stil, van diep betrokken naar levendig. Door één centrale ingang te maken voor alle werkruimtes, worden de doodlopende punten van de vleugel stille plekken.
Plekken dichtbij de werkingang worden socialer en levendiger.
GANG TENTOONSTELLING INNOVATIES
Heineken heeft 5 hoofdthema's voor circulaire en groene innovatie. Elke verdieping is gewijd aan het exposeren van het onderhanden werk van projecten in Heineken die met dat thema te maken hebben. Startups in de vleugel van het gebouw krijgen ruimtes aangeboden op basis van een van deze thema's om kennisuitwisseling en innovatie te maximaliseren.
IN-HOUSE WORKSHOP OM HET INTERIEUR HERGEBRUIK & CONSTANT UPDATEN
Materialen en het huidige meubilair van het gebouw worden opgeknapt en opgewaardeerd voor de campus. Start-ups hebben een makerspace nodig om te prototypen. Deze makerspace heeft workshops die worden geleid door ontwerpers en makers.
Met een designer in residence worden elke drie maanden verschillende experts uitgenodigd om de ruwe materialen van het gebouw op te waarderen tot state-of-the-art kantoorinrichting. Met lunchgesprekken kunnen deze experts medewerkers inspireren.