top of page

MILIEUVERRIJKING

Wat sport met het lichaam doet, is een verrijking voor je hersenen. Als verrijkers baseren we onze innovaties op Environmental Enrichment (EE). EE is de neurologische definitie voor het stimuleren van de hersenen door middel van vijf informatiesystemen die we hebben ontwikkeld om onze omgeving waar te kunnen nemen. De wetenschap heeft bewezen dat onze fysieke omgeving invloed heeft op de manier waarop onze hersenen zich ontwikkelen. Met omgevingsverrijking geven we onze hersenen een betere conditie, wat resulteert in meer neuropaten en een hogere veerkracht. Onderzoek toont aan dat een verrijkte omgeving knaagdieren 1,5 keer ouder maakt, sneller herstelt van ziekten en minder snel ziek wordt. Met verrijking kunnen we ervoor zorgen dat de fysieke producten die ruimtes zijn, presteren volgens wat ons lichaam en onze hersenen nodig hebben om zich volledig te kunnen ontwikkelen en in een gezonde conditie te blijven.

5842f8a5a6515b1e0ad75b2a.png

STUDIETRIP UNIVERSITEIT VAN CAMBRIDGE

​

In 2015 hebben we een project gedaan voor Schiphol Real Estate. Onze opdracht was om een kantoorruimte te ontwerpen die maximaal welzijn en geluk biedt. Professor neurobiologie Jenny Morton van de Universiteit van Cambridge. Jenny leerde ons welke omgevingsprikkels belangrijk zijn om te vertalen naar de werkomgeving. Samen met haar hebben we een testopstelling ontwikkeld om inzicht te krijgen in wat voor soort ontwerpen passen bij welke werkactiviteit.

Screenshot 2019-01-29 at 14.49.34.png

BETROKKEN VS VERRIJKT

In een verrijkte kooi ontwikkelen knaagdieren meer neuropaten, omdat ze verschillende soorten informatie moeten verwerken. Daarom moeten de hersenen verschillende hersengebieden activeren. Wanneer een van deze gebieden niet goed meer werkt, bijvoorbeeld als iemand ziek wordt, kunnen de andere hersengebieden de activiteit van het hersengebied dat de ziekte bestrijdt overnemen, omdat de hersenen in een verrijkte omgeving al meer neuropaten hebben ontwikkeld.  

​

Als je de tekening van de zenuwcellen van muizen in een verrijkte kooi bekijkt, zie je dat er meer neuropaten en actievere hersengebieden zijn. Maar welke soorten stimulatie moet de fysieke omgeving bieden om verrijkend te zijn?

DE 5 INFORMATIEPADEN

Screenshot 2019-01-29 at 14.40.34.png

1. VISUEEL

​

Visuele prikkels is het vermogen om je gemakkelijk te oriënteren; het vermogen om een goede mindmap te maken. Een ander visueel element is 'non-inclusive motion': het zien van bewegingen die zich herhalen, steeds veranderen en toch voorspelbaar zijn. Het zijn de dingen waar we van nature graag naar kijken. Voorbeelden zijn kampvuren, golven die de kust raken, licht dat wordt weerkaatst door water in het plafond, bladeren van bomen die in de wind bewegen, mensen op straat kijken. Dit soort prikkels is overvloedig aanwezig in de natuur en buiten, maar niet aanwezig in een interieur. Het is een soort stimulatie die een persoon moet waarnemen en tegenwoordig brengen mensen meer dan 90% van hun tijd binnenshuis door.

Voorbeeld van designobject dat niet-inclusieve beweging biedt: Holons van Jetske Visser & Michiel Martens

2. MOTOR

​

Motorisch is alle informatie die door spieren wordt waargenomen. Dit kan zijn wanneer u actief bent met uw spieren, wanneer u balanceert of wanneer uw spieren merken dat u gewicht draagt.

Met onze Buoy-stoel kunt u uw hele lichaam actief houden terwijl u zit

3. COGNITIE

​

Cognitie omvat alles wat te maken heeft met uitdaging, het leren van nieuwe vaardigheden en het nemen van beslissingen. Goede voorbeelden zijn 'taal', een muziekinstrument bespelen en balanceren. Als er geen uitdaging is van een taak die een persoon in de ruimte uitvoert, kunnen we cognitie toevoegen als een ruimtelijke prikkel.

Onze Bambata watersofa is een voorbeeld van het geven van fysieke cognitieve prikkels. Wanneer een tweede persoon plaatsneemt, zorgt het water ervoor dat je omhoog gaat, waardoor je moet balanceren en het ijs moet breken om gesprekken te beginnen.

 
 

 

 

4. SOMATOSENSORY

​

Somatosensorisch is alles wat je met je huid kunt ervaren. Je voelt temperatuur, vochtigheid, texturen, druk, luchtstroom en met je neus en tong voel je je omgeving chemisch. Verrijking kan worden geboden door te variëren met materialen en tactiliteit.

​

De Elephunk tafel van Alissa + Nienke is een tafel gestoffeerd met gerecycled leer. De sneden in het leer zorgen voor een textuur die uitnodigt om geaaid te worden.

5. CIRCADIAN RITMES

​

Ieder mens heeft drie soorten circadiane ritmes: licht, voeding en sociale interactie. Wanneer je voor een verrijkte omgeving wilt zorgen, moet de kunstmatige verlichting van een ruimte dezelfde warmte hebben als het natuurlijke licht buiten op het moment dat er licht aanwezig is. Dit betekent dat bij schemering en zonsopgang de werkruimte een warme kleur moet hebben en in de ochtend en midden van de dag een koude kleur.

​

Voeding is ook belangrijk voor een goed ritme gedurende de dag. Wanneer je na 11:00 uur cafeïne consumeert, heeft dit invloed op het melatoninesysteem en verstoort het je vermogen om in slaap te vallen.

​

Sociale interactie is ook gebaseerd op onze biologische klokken. Iedereen heeft een biologische klok tussen de 23 en 25 uur per dag. Als je biologische klok korter dan 24 uur is, ervaar je de dag als korter dan hij in werkelijkheid is. Hierdoor wil je elke dag wat vroeger slapen waardoor je een ochtendmens wordt. Als je biologische klok langer is dan 24 uur, wil je elke dag langer opblijven en later wakker worden, waardoor je een avondmens wordt. Dit heeft ook invloed op de mate waarin je al dan niet openstaat voor sociale interactie op bepaalde momenten van de dag.

​

BlueSkyLamp.jpg

De Blue Sky Lamp van ontwerper Chris Kabel straalt licht uit op een vergelijkbare manier waarop de lucht zonlicht breekt in blauwe tot oranje kleuren.

bottom of page